آموزش زبان ترکی استانبولی از ابتدا رایگان + ویدیو صدا و عکس (گام به گام)

ابزار آلات موسیقی در ترکی استانبولی + معرفی سازهای ترکی

ابزارآلات موسیقی، از سازهای کلاسیک مانند پیانو و ویولن گرفته تا سازهای مدرن الکترونیکی مانند سینتی‌سایزر و گیتار برقی، عناصر اساسی در تولید موسیقی هستند. این سازها به موسیقیدانان امکان می‌دهند تا طیف گسترده‌ای از صداها و لحن‌های موسیقی را خلق کنند. هر ساز دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است که به شکل‌گیری سبک‌های مختلف موسیقی کمک می‌کند. ابزارآلات موسیقی نه تنها در تولید موسیقی نقش دارند، بلکه در فرهنگ و هنر جوامع مختلف نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این مقاله را از دست ندهید: ابزارآلات در زبان ترکی استانبولی

ابزار آلات موسیقی در ترکی استانبولی

فارسی ترکی استانبولی
فلوت flüt
ویولن viyolonsel-Çello
کلارینت Klarnet
ساکسیفون Saksafon
ترومبون trombon
ترومپت(شیپور) trompet
پیانو Piyano
طبل davul
آکاردئون akordeon
سه تار ترکی bağlama
ساز دهنی armonika
نت موسیقی nota mızıka
ساز دهنی armonika
آلت موسیقی müzik aleti
شیپور zurna
ساز نی kaval
گیتار Gitar
گیتار الکتریک Elektro gitar
دف Def
نواختن یک ساز موسیقی Bir müzik aleti çalmak

ابزار آلات موسیقی در ترکی استانبولی

 سازهای موسیقی ترکیه

کشور ترکیه مانند کشور ما یک کشور قومیتی است و دارای  هفت نوع موسیقی هستند این نوع موسیقی ها عبارت اند از : موسیقی کلاسیک عثمانی ، موسیقی خلق ترک ، صانات موسیقی ، موسیقی آرابسک و .. هریک از این نوع موسیقی ساز مخصوصی استفاده می شود.

باغلاما، جومبوش، عود، لاوتا، قانون ، تنبور ، نی، تار، کارا دنیز کمانچه، زورنا، کاوال، چیگیرتما، می، تولوم، سیپسی، چیفته، دووال، تف، کاسیک، یایلی تنبور، ایکی تلی از جمله سازهای ترکیه محسوب می شوند.

باغلاما ازسازهای ترکی استانبولی

یکی از سازهای ترکی استانبولی ساز باغلاما عضو خانواده ای بزرگ متشکل از انواع تنبور است. این ساز نقش اصلی در اکثر گروه های موسیقی محلی و ارکسترها و موسیقی پاپ ترکیه را دارد. ساز باغلاما در چهار اندازه ی مختلف ساخته می شود و 4 تا 5 سیم برای نواختن دارد.

جنبش یا جومبوش

ساز جنبش یکی از سازهای زهی ترکیه محسوب می شود که در اواخر قرن بیستم توسط علی زین العابدین جومبوش اختراع شد. این ساز دارای بدنه آلمینیومی و پوست می باشد. ساز جنبش از نظر ساختاری به عود خاورمیانه و بانچو آمریکایی شباهت دارد.

لاوتا (لوتا)

لاوتا یا لوتا یکی از سازهای زهی ترکیه می باشد. لاوتا در واقع عود مختص استانبول است . این ساز برای همراهی با کمانچه کارادنیز برای ایجاد صداهای درون و اجرای دو صدایی های ریتمیک در سرگرمی های عمومی برای ایجاد رقص مردم خلق شده است. ساز لاوتا گلابی شکل می باشد و دارای هفت سیم است. این ساز با یک مضراب بلند و نازک نواخته می شود.

کارادنیز کمانچه

این ساز یک ساز کمانه ای می باشد. کمانچه کارادنیز سه سیم دارد و کاسه ی آن از چوب سخت مانند توت یا سرو کوهی است. این کمانچه در منطقه شرقی دریای سیاه استفاده می شود و امروزه در گرجستان و دریای سیاه بسیار رایج است. ساز کارادنیز کمانچه را می توان به صورت شاد یا غمگین نواخت.

ابزار آلات موسیقی در ترکی استانبولی

سخن پایانی

در نهایت، ابزارآلات موسیقی بیش از مجرد وسایل برای تولید صدا هستند؛ آن‌ها بخشی حیاتی از فرهنگ و هنر هر جامعه‌ای به شمار می‌روند. این سازها به موسیقیدانان امکان می‌دهند تا احساسات، داستان‌ها و فرهنگ خود را از طریق موسیقی بیان کنند. همچنین، تنوع سازها در موسیقی به خلق سبک‌های جدید و اکتشاف در عرصه‌های خلاقانه کمک می‌کند. در پایان، ابزارآلات موسیقی نه تنها به عنوان ابزارهایی برای سرگرمی و تفریح محسوب می‌شوند، بلکه به عنوان نمادهایی از هویت فرهنگی و بیان هنری اهمیت دارند و در تقویت و غنای فرهنگی جوامع نقش دارند.

برای آموزش زبان ترکی استانبولی با ما همراه شوید .

3/5 - (1 امتیاز)
موسسه گاما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
واتساپ و تلفن آموزشگاه زبان‌های خارجی
×