15 تا از بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز 🎼+ آدرس و 📞
کاخن از سنت موسیقی آمریکای جنوبی بهخصوص کوبا و پرو سرچشمه میگیرد و بخشی جدانشدنی از موسیقی فلامنکو اسپانیایی از دهه هفتاد تا به امروز بوده است. فراتر از این اما، نمونههای مدرن این ساز، قابلیت بالایی برای استفاده در سبکهای امروزی دارند و صدای آن که شبیه به بیس درام و اسنیر درام است، باعث میشود در اجراهای کوچک و خودمانی جایگزین مناسبی برای کیت درام باشد. در ادامه این مقاله لیستی از بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز تهیه کرده ایم. پس این مقاله را از دست ندهید !
کاخن : سازی از جنس درد و آزادی
در این صفحه شما نیز میتوانید با بهترین آموزشگاه های موسیقی در شیراز آشنا شوید.
معیار انتخاب بهترین آموزشگاه کاخن شیراز :
🎼دارا بودن يک برنامه آموزشی مدون و کامل | 🎼قابلیت برگزاری کلاس برای تمام سنین |
---|---|
🎼بهره مندی از اساتید موسیقی برجسته و خبره | 🎼ارائه مدرک معتبر |
🎼برقراري ارتباط دوستانه با هنرجویان به طوریکه فضای دوستانه و گرمی حاکم باشد | 🎼استفاده از روش ها و متد های روز دنيا برای تدريس و آموزش |
🎼استفاده از ساز ها و ادوات موسیقی با کیفیت | 🎼دارابودن محیط مناسب آموزشی |
بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز کدام اند؟
ردیف | نام آموزشگاه | نشانی | شماره تماس |
---|---|---|---|
1 | آموزشگاه موسیقی نی نوا | شیراز، بلوار معالی آباد، روبروی خیابان دوستان، جنب داروخانه دکتر معتمدی، ساختمان قصر یک، طبقه سوم، واحد ۱۲ | 07136341832 |
2 | آموزشگاه موسیقی نوآفرین | شیراز، حدفاصل فلکه قصردشت و چهارراه زرگری، جنب اداره برق ناحیه ۵ | 07136260030 |
3 | آموزشگاه موسیقی طلوع | شیراز، خیابان فلسطین (باغشاه)، نبش کوچه ۱ | 07132360961 |
4 | آموزشگاه موسیقی همایون | شیراز، خیابان انقلاب، چهارراه گمرک، ساختمان پارس، طبقه ۲ | 07132325550 |
5 | آموزشگاه موسیقی دلشدگان | شیراز، معالی آباد، نبش خیابان گلها، ساختمان نوابی، طبقه اول، واحد ۳ | 07136358982 |
6 | آموزشگاه موسیقی ترنم | شیراز، معالی آباد، نبش کوچه ۲۹، جنب شیرینی فروشی آلما، ساختمان طوبی ۴، طبقه ۵، واحد ۱۰ | 07136248130 |
7 | آموزشگاه موسیقی شفق | شیراز، خیابان نادر، حد فاصل ذولانوار و منوچهری، نبش کوچه ۶ | 07132337746 |
8 | آموزشگاه موسیقی قشقایی | 07136292180 | |
9 | آموزشگاه موسیقی ملودی | شیراز، خلدبرین، روبروی پارکینگ شهرداری | 07136476175 |
10 | آموزشگاه موسیقی همساز | شیراز، فرهنگ شهر، بین کوچه ۴۰ و ۴۲، بعد از بانک مسکن | 07136328175 |
11- آموزشگاه موسیقی ماهور
- آموزش کلیه سازهای (پاپ، کلاسیک، سنتی)
- آموزش آواز (پاپ، کلاسیک، سنتی)
- تدریس آهنگسازی، تنظیم، تئوری موسیقی و سلفژ
آدرس :
شیراز، ستارخان، بالاتر از عفیف آباد، پلاک ۳۷۲
شماره تماس:
07136278390
12- آموزشگاه موسیقی اساتید
آموزشگاه اساتید نیز از آموزشگاههایی بوده که دوره آموزش موسیقی از سطح مقدماتی تا پیشرفته برگزار میکند.
علاقه مندان به یادگیری سازهای ایرانی و جهانی، آموزش آواز پاپ و ایرانی، برگزاری کارگاههای سازشناسی و تئوری موسیقی، کلاسهای ریتم شناسی، سلفژ، موسیقی کودک و… میتوانند در دوره مورد نظر این آموزشگاه شرکت کنند.
- http://asatidmusic.com/
آدرس:
شماره تماس:
07136275555
13- آموزشگاه موسیقی باران
- برگزاری کنسرت های هنرجویی بعد از پایان هر دوره
- برگزاری کلاس های آموزش انواع سازها (پاپ، کلاسیک و سنتی)
- آموزش تخصصی موسیقی کودک (ارف)
- آموزش سازهای پیانو – گیتار پاپ کلاسیک فلامنکو – گیتار الکتریک – ویولن – آواز ایرانی، پاپ، کلاسیک – تار و سه تار – سنتور – کمانچه – قیچک – دف و تنبک – کاخن – هنگ درام – داربوکا – تومبا و کونگا
آدرس :
شماره تماس:
07136383162
14- آموزشگاه موسیقی دارکوب
- دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- با همکاری اساتید مجرب دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، هنرستان موسیقی و فارغ التحصیلان ممتاز رشته موسیقی
- آموزش تخصصی کلیه سازهای موسیقی (پاپ، کلاسیک، ایرانی)
- آموزش حرفه ای آواز (پاپ، کلاسیک، ایرانی) و آواز گروهی (کُر)
- آموزش تخصصی موسیقی کودک اُرف (مشاوره و استعدادیابی)
آدرس:
شیراز، فرهنگ شهر
شماره تماس:
07136383846
15- آموزشگاه موسیقی سلمک
- آموزش تخصصی موسیقی کودک
- زیرنظر کارشناسان ارشد موسیقی
- قبول آهنگسازی، تنطیم و ضبط استودیویی
آدرس:
شیراز، معالی آباد، روبروی دوستان، ساختمان قصر ۲، طبقه ۳ ، واحد ۷
شماره تماس:
07136341928
پیشینه ساز کاخن
اغراق نیست اگر بگوییم کاخن موسیقی غرب را مانند طوفانی درنوردید. این ساز در اواخر دهه ۷۰ از پرو به اسپانیا رسید (پاکو دلوسیا گیتاریست معروف فلامنکو، کاخن را در ارکستر ششنفره خود در سال ۱۹۷۷ به کار برد) و ابتدا در صحنه موسیقی فلامنکو به محبوبیت دست پیدا کرد. از اواخر دهه ۹۰ به بعد، این ساز کوبهای رفتهرفته اروپای غربی و سایر جهان را نیز متوجه خود ساخت؛ رویهای که امروز نیز ادامه دارد.
تاریخچه دقیق کاخن در کشور پرو چندان مشخص نیست. ابتدا در اواسط قرن نوزدهم میلادی و در قالب سبک زاماکوئکا (Zamacueca)(یک سبک رقص و موسیقی پرویی) از کاخن نام برده شده است. برخی از متخصصین عقیده دارند که کاخن بر مبنای نوعی طبل آفریقایی بنا شده است و عدهای دیگر به یک روایت فولکلور پرویی اشاره میکنند که بهصورت سینهبهسینه منتقل شده است. طبق این روایت، قدرتمندان کاتولیک که در قرن هفدهم در دربار پرو حضور داشتند، بردگان آفریقایی را از استفاده از طبلهای خود منع میکردند؛ زیرا این طبلها را سازهای کفار میدانستند.
همچنین این نگرانی وجود داشت که ممکن است از این طبلها برای برقراری ارتباط از راه دور استفاده شده و منجر به شکلگیری قیامهای اجتماعی گردد. بردگان که از یکی از ابزارهای اساسی فرهنگ سنتی خود محروم شده بودند، در موسیقی خود از وسایل روزمره استفاده کردند که ارباب نمیتوانست آنها را ممنوع کند. بر اساس این روایت، کاخن در ابتدا تنها یک جعبه ساده برای حملونقل اشیا بود که رفتهرفته به سازی تمامعیار بدل شده و فراگیر شد.
تکنیکهای نوازندگی کاخن
یکی از مزایای کاخن در قیاس با سایر سازهای کوبهای این است که تکنیک نوازندگی آن را میتوان بهسادگی فرا گرفت؛ لذا مبتدیها میتوانند پس از آموزش کوتاهمدت به صدای استاندارد دست پیدا کنند.
نوازنده بر روی بخش انتهایی سطح فوقانی کاخون مینشیند تا دسترسی وی به قسمت بالای سطح نواخت ساز سادهتر گردد. پاهای نوازنده در دو طرف کاخون و کمی در مقابل آن قرار میگیرند تا بتواند ساز را کمی به عقب خم کند. بدین ترتیب نوازنده میتواند پشت خود را صاف کرده و بهراحتی به سطح نواخت ساز دسترسی داشته باشد. سطحی که باید نوازنده به آن ضربه بزند، یک سوم فوقانی صفحه نواخت ساز است؛ البته این قاعده همیشه رعایت نمیشود.
سه ضربه مهم نوازنده عبارتند از نت بیس (bass)، نت بالا (high) و ضربه اسلپ (slap).
برای دریافت صدای بیس گرم و حجیم از کاخون باید با کف دست به سطح نواخت ضربه بزنید. کف دست را صاف کرده و اجازه دهید وزن بازوی شما با استفاده از جاذبه به سطح صفحه نواخت ساز ضربه بزند. قسمت بالای مچ دست باید همارتفاع با لبه بالایی صفحه نواخت باشد. پس از ضربه زدن به کاخون اجازه دهید دست بهطور طبیعی پرش کرده و از روی صفحه ساز بلند شود تا صدای لرزش این صفحه را خفه نکند.
اسلپ با استفاده از چرخش مچ و ضربه زدن به بخش فوقانی صفحه نواخت با استفاده از کف دست نواخته میشود. انگشتان دست خود را آزاد بگذارید تا بهنرمی به صفحه نواخت ضربه بزنند. در این ضربه هم بهتر است اجازه دهید دست پس از ضربه جهش کرده و از روی ساز بلند شود. صدای این ضربه باید بسیار متفاوت از ضربه بیس باشد. از آنجا که صدای کاخونهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، بهتر است با کمی آزمونوخطا، بهترین نقطه برای نواختن این ضربه را بر روی ساز خود پیدا کنید.
ضربه high slap با نوک انگشتان و بر روی قسمت فوقانی صفحه نواخت ساز نواخته میشود و باید سطح ولوم آن بهمراتب کمتر از سایر ضربهها باشد.
همچنین تکنیکهای سایر سازهای کوبهای از جمله کونگا، بانگو و تنبک نیز بهعنوان افکت بر روی کاخون اجرا میشوند.
کوک کاخن
برخلاف سازهای زهی، کوک کاخن نت صدای آن را مشخص نمیکند؛ بلکه باید بهترین شخصیت صدای ساز را پیدا کرده و تلاش کنیم نویزهای ناخواسته را به حداقل برسانیم.
توجه داشته باشید که اگر سیمها را بیشازحد کشیده و یا پیچها را بیشازحد محکم کنیم، ممکن است به ساز آسیب وارد شود.
1- مافلینگ یا خفه کردن صدا
در برخی از شرایط ممکن است بنا بر سبکی که مینوازید و همچنین ماهیت صوتی اتاقی که در آن قرار دارید، نت بیس بیش از آنچه میخواهید طول داشته باشد. در چنین شرایطی قرار دادن یک حوله یا پارچه در داخل ساز میتواند مؤثر باشد. هر چه سطح تماس پارچه با صفحه نواخت ساز بیشتر باشد، صدا را نیز بیشتر خفه میکند.
اگر صدای لرزش سیمها ناخوشایند باشد، میتوانید صدای آنها را نیز کنترل کنید. در برخی از کاخنها، چسب ولکرو بر روی سیمها تعبیه شده است که میتوان آن را شل یا محکم کرد. اگر این مکانیزم در ساز شما طراحی نشده است، میتوانید از چسبهای نواری مرسوم خانگی برای ساکت کردن صدای سیمها استفاده کنید. البته حتماً توجه کنید که چسب مورد استفاده به ساز و اجزای آن آسیب نزند.
2- تنظیم کشش سیمها
در بیشتر کاخنهای سیمی، کشش سیمها با استفاده از پیچ و آچار آلن تنظیم میشود؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان توصیه میکنند هرگز اقدام به تغییر کشش سیمها نکرده یا لااقل پیچ تعبیهشده بر روی مکانیزم را از تعداد دور مشخصی محکمتر نکنید.
برای رسیدن به نتیجه مناسب باید دستی ماهر، تجربهای کافی و گوشهایی مجرب داشته باشید. راهنمایی کلی بدین شرح است: اگر سیمها بیشازحد سفت باشند، صدای گز ناخوشایندی تولید کرده و اگر بیشازحد شل باشند، صدایی شبیه به جغجغه ایجاد میکنند. پس باید با دقت لازم حد بهینه بین این دو حالت را پیدا کنید.
3- تنظیم صفحه نواخت
در برخی از کاخنها میتوانید با شل یا سفت کردن پیچهای تعبیهشده بر روی سطح خارجی صفحه نواخت ساز، فاصله این صفحه از بدنه را کم یا زیاد کنید. بدین ترتیب میتوانید صدای اسنیرمانندی تولید کنید که در موسیقی پرویی کاربرد دارد.
4- تغییر نت بیس
اگر بخشی از حفره صدای ساز را بپوشانید (مثلاً یک تکه مقوا را با چسب به دهانه حفره صدا متصل کنید)، صدای نت بیس عمیقتر و خشکتر میشود. برخی از کاخنهای موجود در بازار دارای زبانهای کشویی هستند که انجام این کار را سادهتر میکند.
سخن پایانی
فارغ از اینکه پیر هستید یا جوان، مبتدی هستید یا حرفهای، قطعاً میتوانید از میان خیل عظیمی از کاخنها با اندازهها، امکانات و شاخصههای متفاوت از تولیدکنندگان مختلف، یک گزینه مناسب برای خود پیدا کنید. بهعلاوه، گستره تجهیزات جانبی این ساز نیز روزبهروز در حال وسیعتر شدن است. در این مقاله به معرفی بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز پرداخیتم؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
اکنون این فرصت را از دست ندهید و با گذراندن دوره آموزشی در بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز ، از همین حالا شروع به یادگیری ساز موردعلاقه خود کنید!
اگر نکته ای از قلم افتاده است ، لطفا با ما در قسمت کامنت ها در اشتراک بگذارید . 🙂
به نظر شما بهترین آموزشگاه های کاخن شیراز کدام اند؟