10 تا از بهترین آموزشگاه های کاخن همدان 🎼+ آدرس و 📞
کاخن یکی از ابزارهای موسیقی است که به دلیل زیبایی صداهای تولیدی و تاریخچهی متفاوت در دنیای موسیقی، همواره مورد توجه علاقهمندان به هنر موسیقی قرار گرفته است. این ویژگیها، کاخن را به یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین سازها در میان نوازندگان موسیقی خیابانی و همچنین سبکهای مختلف دیگر موسیقی تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله لیستی از بهترین آموزشگاه های کاخن همدان تهیه کرده ایم. پس این مقاله را از دست ندهید !
کاخن : سازی از جنس درد و آزادی
در این صفحه شما نیز میتوانید با بهترین آموزشگاه های موسیقی در همدان آشنا شوید.
معیار انتخاب بهترین آموزشگاه کاخن همدان :
🎼دارا بودن يک برنامه آموزشی مدون و کامل | 🎼قابلیت برگزاری کلاس برای تمام سنین |
---|---|
🎼بهره مندی از اساتید موسیقی برجسته و خبره | 🎼ارائه مدرک معتبر |
🎼برقراري ارتباط دوستانه با هنرجویان به طوریکه فضای دوستانه و گرمی حاکم باشد | 🎼استفاده از روش ها و متد های روز دنيا برای تدريس و آموزش |
🎼استفاده از ساز ها و ادوات موسیقی با کیفیت | 🎼دارابودن محیط مناسب آموزشی |
بهترین آموزشگاه های کاخن همدان کدام اند؟
ردیف | نام آموزشگاه | نشانی | شماره تماس |
---|---|---|---|
1 | آموزشگاه نی لبک | همدان، بلوار فاطمیه، روبروی سی متری فرهنگ، کوچه حافظ | 08138248217 |
2 | آموزشگاه آهنگ همدان | همدان، بلوار بعثت، جنب اداره دفاع مقدس، پلاک ۲۹۸ | 08132522135 |
3 | آموزشگاه بامداد | همدان، بلوار خواجه رشید، ساختمان مبل دلتا، طبقه ۳ | 08138250785 |
4 | آموزشگاه نوا | همدان، میدان جهاد، نرسیده به چهارراه عارف، بالاتر از سازمان آب، پلاک ۴۳ | 08138233535 |
5 | آموزشگاه عارف اسدآباد | همدان، اسدآباد، مقابل مسجد سجاد، جنب آموزشگاه قلم چی | 08133244737 |
6 | آموزشگاه پژواک | همدان، خیابان هنرستان، کوچه شاهد، پلاک ۷ | 08138265860 |
7 | آموزشگاه چاووش | همدان، خیابان پاستور، بالاتر از اورژانس، پلاک ۵۵ | 08138254592 |
8 | آموزشگاه آذرستان | 08138263342 | |
9 | آموزشگاه موسیقی همایون | همدان، خیابان آزاد همدانی | 09337433002 |
10 | آموزشگاه موسیقی سازنو | همدان، بلواردکترچمران | 081322125598 |
1- آموزشگاه موسیقی بامداد همدان
آموزشگاه بامداد از سال 1392 فعاليت خود را آغاز كرده است و از بهترين آموزشگاه های موسیقی همدان است.
دورههاي آموزشي بامداد به شرح زير است:
- آموزش گيتار
- خوانندگي و آواز
- دف
- سنتور
- موسيقي كودك
- ويولن
- ني
- تنبك
- تار و سه تار
- و…
https://bamdadseda.ir/
آدرس:
همدان، بلوار خواجه رشید، پایینتر از اداره گذرنامه، جنب بانک کارآفرین، ساختمان مبل دلتا، طبقه سوم
تلفن:
08138250785
2- آموزشگاه موسیقی چاووش
- دوره های تخصصی آواز سنتی
- دوره موسیقی تخصصی موسیقی کودک
- مشاوره تخصصی رایگان انتخاب ساز و هدایت تحصیلی هنرجویان
- اجرای کنسرت های هنرجویی و ضبط کلیپ از هنرجویان منتخب
آدرس:
همدان، خیابان پاستور، بالاتر از اورژانس، پلاک ۵۵
شماره تماس:
08138254592
3- آموزشگاه موسیقی سازنو
- آموزش تخصصی موسیقی کودک
- سازهای موسیقی کلاسیک و ایرانی
- فروش آلات موسیقی و پیانو
- آهنگسازی و کلاسهای آماده سازی کنکور عملی موسیقی
- آموزش تخصصی پیانو
آدرس:
شماره تماس:
081322125598
_____________________________________________________________________________________________________________
كاخن چيه؟
خب اصالت پِرویی داره و میگن كه توسط بردههای آفريقایی كه براشون اجرای موسيقی رو ممنوع كرده بودن اختراع شده، چون مجبور بودن يه سازی داشته باشن كه زياد هم ساز نباشه، مثلا يه جعبه، يعنی اين طور به نظر برسه و بشه بعد ازش استفادهی موسيقيایی كرد.
كاخن يه جعبهی چوبيه كه از 4 قسمت اصلی تشكيل شده. شامل:
تپا: صفحهای كه بهش ضربه زده میشه و از يه لايهی نازك تخته سه لایی درست شده.
بدنهی كاخن: يه چوب ضخيمتر كه برایبقيهی جعبه استفاده شده.
سوراخ صدا (Soundhole)
اسنير: معمولا يه اسنير(snare) هم داخلشون هست؛ اما نه هميشه.
1. بدنه:
برای كاخن ممكنه از يه چوب سخت (hard wood) يا تخته چند لایی (ply wood) استفاده بشه.
چوب سخت:
اشاره داره به يه چوب يك تكه كه برای سخات ساز استفاده میشه.
تخته چند لایی:
اشاره داره به چند لايه از چوبهای مختلف كه به هم چسبونده شدن.
ديدگاه كلی اينه كه چوبهای محكم و ضخيم بهترين صداها رو توليد میكنن. چوبهای نرم (مثل چوب كاج) به اون خوبی صدای بلندی نمیتونن توليد كنن و خيلی ضعيفتر هستن.
چهارتا از چوبهایی كه معمولا برای ساخت كاخن بهكار میره؛ ماهاگونی (Mahogany)، بلوط (Oak)، راش (Beech) و غان (Birch) هستن.
خب ممكنه جاهای مختلف بخونين كه هر كدوم از اين چوبها صدای متفاوتی توليد میكنن كه دربارهی يه ساز چوبیكاملا درسته. اما حقيقت اينه كه در مورد كاخن، خيلیسخته كه اين تفاوت صدا رو واقعا بشنوين و تنها چوبی كه واقعا میشه گفت صدایی كه توليد میكنه تفاوت قابل دركی با بقيه داره؛ چوب بلوط است. چون يكی از محكمترين چوبهاییه كه میشه روی كرهی زمين پيدا كرد و در نتيجهی اون، صدایی كه توليد میكنه؛ واقعا بلندتره.
پس تا زمانی كه كاخن شما از جنس يكی از اين چوبهای محكم و ضخيم باشه؛ همه چی خوبه.
2. صفحهی رویی يا تپا:
صفحهی جلوی ساز اسمش تپا ست و قسمت اصلیای كه بهش ضربه زده میشه، است. تپا ممكنه كه جلا و صيقل داده شده باشه يا نه كه اين موضوع تاثير خاصی روی صدای ساز نداه و برای همين میتونين از اين جزئيات چشم پوشی كنين.
ويژگیهایی از تپا كه میتونن روی صدا تاثير بذارن؛ اينها هستن:
چقدر نسب به بدنه لَقه: هرچی تپا لقتر باشه، اسلپها؟ صدای بلندتری ايجاد میكنن.
لايههایی كه صفحهی سازندهی تپا رو تشكيل دادن، ضخامتشون چقدره و چندتا هستن: هرچی كه لايهها نازكتر باشن و تعدادشون بيشتر باشه؛ صدایی كه توليد میكنن مواجتر و پر چين و شكنتره
هر كدوم از مدلها صدای ويژه و منحصر بهفرد خودشون رو دارن كه به هر كدوم جداگانه میپردازيم:
كاخن پرویی:
چيزی كه ما امروزه به اسم كاخن پرویی میشناسيم؛ در واقع مدل اصلي كاخن استكه اسنير نداشته و فقط يه جعبهی چوبی بوده. اونها معمولا از چوب سخت ساخته میشن و اساسا يه درام باكس چوبی با سوراخ صدا هستن.
صدای كاخنهای پرویی معمولا به اندازهی مدلهایی كه اسنير دارن، غنی نيست و ديدن آنسامبل كاخنهای پرویی اصلا عجيب نيست. در واقع، در حالی كه كاخنهایاسنير دار، صدایاون قدر وسيعی دارن تا بتونن با گيتار يا حتی يه گروه بزرگ همراهیكنن؛ كاخنهایی پرویی وقتیكه با هم همنوازی دارن؛ صدایبهتری ايجاد میكنن.
به هر صورت، اگه شما دنبال يه ساز اصيل میگردين؛ اين چيزيه كه بايد سراغش برين.
كاخنهایی پرویی نسبت به مدلهایديگه محبوبيت كمتری دارن و به همين دليل هم تهيه كردنشون سختتره؛ چون فقط چند تا برند تخصصی لاتين، اونها رو هنوز هم توليد میكنن.
اما اگه اين صداییه كه شما میپسندين؛ ديدن اين مدلها میتونه براتون جالب باشه.
كاخن فلامنكو:
كاخنهایفلامنكو شهرت خودشون رو به واسطهی پاكو دو لوكا (Paco de Lucia) كه احتمالا مشهورترين نوازندهی گيتار فلامنكو در تمام تاريخه؛ به دست آوردن.
پاكو دو لوكا، توی سال 1970 يه تور موسيقی توی كشور پرو داشت و اون جا بهش يه كاخن هديه میشه و به نظرش میاد كه اين ساز با موسيقیفلامنكو همخونی داره. بعد به كاخن پرویی، سيم گيتار اضافه شد تا صداش يه بافت ويژهای به دست بياره كه برایموسيقی فلامنكو مناسبتر باشه و اين جوری بود كه كاخن فلامنكو، متولد شد. كاخن فلامنكو سه تا ويژگی مهم داره:
سيمهایگيتار كه پشت تپا كشيده شدن و يه صدای شبيه به جلز و ولز ايجاد میكنن.
صدای تيز و دقيقی دارن
نسبت به تمام نمونههای ديگه كاخن اجازهی اجرایفنیتری رو به نوازنده میدن (هم از نظر سرعت و هم از نظر كنترل)
شايد بشه گفت مناسبترين شيوه، كشيدن سيمها به صورت اريبه. به اين دليل كه نوازنده با ضربه زدن به هر جای تپا ويبراسيون رو توليد نكنه.
در واقع اتفاقی كه افتاده اينه كه نوازندههای كاخن بعد از يه مدت به خاطر اين مشكل كه به هر جایی از تپا كه ضربه میزدن ويبراسيون سيمها رو داشتن و اين براشون ايدهآل نبود؛ شكايت داشتن و يه سری از كمپانیها تصميم گرفتن كه سيمها رو به صورت اريب داخل ساز نصب كنن تا اينجوری فقط زمانیكه نوازنده به گوشههای بالا ضربه بزنه سيمها ويبراسيون داشته باشن و قسمت باس میتونه صدایی بدون وز وز توليد كنه كه باعث میشه صدای توليد شده تميزتر و عميقتر باشه.
كاخن اسنير:
اين نوع كاخنها به طور معمول صدای بيشتری نسبت به دو مدل ديگه توليد میكنن و به همين دليل به نوازنده اين اجازه رو نمی دن كه از نظر تكنيكی مانور زيادی داشته باشه، بر خلاف كاخنهای فلامنكو. كاخنهای اسنير پنج تا ويژگی مهم دارن:
توی اونها دقيقا همون نوع اسنير رو پيدا می كنين كه توی اسنير درام به كار میره.
تطبیق پذيری بيشتریدارن؛ يعنی اين كه شما میتونين، اسنيرها رو از كار بندازين.
هرچی سيمهای بيشتری داشته باشن، صدای وزوز بيشتری هم توليد میكنن.
صدای اونها به اندازهی صدای كاخنهای فلامنكو، زير نيست.
برای همراهی با درامكيت عالی هستن.
تنظيم كردن:
به لطف دكمه يا پدال تنظيم، ما میتونيم سيستم پاسخدهی اسنير رو تغيير بديم. با شل يا سفت كردنش به راحتی سيمها يا تارها يا براشهای اسنير هم تغيير حالت میدن و صدا به نسبت اون تغيير میكنه و حتی میتونين كامل اسنير ها رو از كار بندازين.
كاخن اسنير
توليد كمپانی مينل
مدل: Ergo-Shape Pedal Snare
قابل تنظيم (با پدال)
3. جای سوراخ صدا:
جایی كه سوراخ صدا قرار گرفته هم روی صدایی كه كاخن توليد میكنه تاثير داره. معمولا روی تختهی پشتی قرار داده میشه و دليلش هم ساده است؛ چون اين سريعترين راه برای خارج شدن صدا از سازه. البته مواردی هم ، هر چند كم، وجود دارن كه تویاونها سوراخ صدا، روی يكی از تختههای طرفين قرار گرفته. در كل سوراخ صدای كاخن میتونه، توی سه تا موقعيت مختلف قرار بگيره و هر كدوم هم يه تاثيری روی صداش داره:
روی تخته پشت و وسط: صدای بلندتر اما ساستين كمتر
تخته پشت، غير از وسط: ولوم صدا كمتر اما صدا ساستين و عميق بيشتری پيدا میكنه
طرفين: اين مورد برای تجهيزات اجرای زنده توی اجراهای كوچك (در صورتی كه به كاخن ميكروفن وصل نشده باشه) مناسبه
انواع ديگر كاخنها
امروزه، شما همه جور كاخنی میتونين پيدا كنين و برندهای مختلف هم هر روز چيزهای جديدی اختراع میكنن تا يه ساز همه كاره و تطبيقپذيرتر توليد كنن.
کاخن اكرليك: كاخنهایی كه از جنس اكرليك (Acrylic) ساخته میشن؛ به عنوان كاخنهایی كه بيشترين طول عمر رو دارن، شناخته میشن. با اختلاف زساد، میشه گفت تنها كمپانی كه كاخنهای آكرليك مناسبی توليد میكنه؛ تايكون (Tycoon) است كه البته همچنان، تپا رو از جنس چوب میَسازن. اين نمونه كاخنها صدای مواج و شفافتری دارن كه برای بعضی موقعيتها مثل، اجراهای زنده، میتونه خيلی مناسب باشه.
البته اينها كاخنهای خيلی گرونی هستن؛ اما اگه شما از صداشون لذت میبرين و میتونين اين مقدار برای خريدشون هزينه كنين؛ پس حتما برين سراغشون. چون اونها واقعا صدای خيلی خوبی دارن.
كاخن شلاگورك اجايل دوال (Schlagwerk Agile Dual): اگه نمیتونين بين كاخن پرویی و كاخن اسنير يكی رو انتخاب كنين؛ به اين كاخنها يه نگاه بندازين. سوراخ صدای اين نمونه كاخنها روی يكی از سطحهای كناريشون قرار داره، بر خلاف اكثر كاخنها كه سوراخ صداشون روی سطح پشتی قرار داره، كه اين امكان رو به شما میده تا هم روی سطح جلویی و هم سطح پشتی بنوازين. يه سطح اسنير داره و صدای كاخن اسنير رو توليد میكنه و سطح ديگه اسنير نداره و صداط كاخن پرویی رو میتونين با اون توليد كنين. البته شما میتونين؛ اسنير رو جدا كنين و به سطح ديگه وصلش كنين كه اين جوری در واقع گسترهی صدایی ساز رو هم تغيير میدين. اگه انتخابتون اين مدل باشه ، انگار دو تا ساز رو توی يه دونه ساز دارين.
رولند ال كاخن يا كاخن الكترو آكوستيك (Roland EL cajon (electro-acoustic cajon)): اين كاخن اولين
نکات جالب کاخن کوبایی
همون طوری كه توی بقيهی كشورهای حوزهی كارائيب هم اين اتفاق افتاده بود توی سال 1925 رئيس جمهور كوبا استفاده از سازهای آفريقایی رو در ملاعام ممنوع كرد و دوباره كاخن بايد يه جوری مخفی میشد و اين طوری دوباره برای اين كه توسط مامورها تشخيص داده نشه؛ خودش رو توی وسايل روزمره جا میداد.
كاخن كوبایی رو معمولا برای نواختن، بين پاها نگه میدارن و میشن و به اونهایی كه صدای زير دارن كوئنتو، اونهایی كه رنج صدایی متوسط دارن؛ ساليدور و بمها تومبا گفته میشه و البته يه نمونهی ديگه هم به اسم باجو (bajo) وجود داره كه تنها نمونهایه كه مثل پسرعموی پروییش نوازنده روی اون میشينه.
سخن پایانی
کاخن با تاریخچهی خویش، صدای منحصر به فرد و تأثیرات گسترده در دنیای موسیقی، یکی از سازهای برجسته و محبوب است. از انتخاب و خرید تا آموزش نواختن و شرکت در جامعههای مرتبط، تجربهی شما با این ساز میتواند به یک سفر فرهنگی و هنری بیفراموش تبدیل شود. در این مقاله به معرفی بهترین آموزشگاه های کاخن همدان پرداخیتم؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
اکنون این فرصت را از دست ندهید و با گذراندن دوره آموزشی در بهترین آموزشگاه های کاخن همدان ، از همین حالا شروع به یادگیری ساز موردعلاقه خود کنید!
اگر نکته ای از قلم افتاده است ، لطفا با ما در قسمت کامنت ها در اشتراک بگذارید. 🙂
به نظر شما بهترین آموزشگاه های کاخن همدان کدام اند؟