تاریخچه انیمیشن سازی در جهان
تاریخچه انیمیشن سازی در جهان، داستانی به درازای عمر بشریت می باشد. انسان از آغاز خلقت، دارای ذهنی خلاق و تصوراتی بسیار فرا تر از زمان و مکان خود بود. خیالپردازی های انسان گاه مسبب پیدایش داستان ها و نقل قول های فراوان و گاه باعث آفرینش تصویر سازی هایی خلاقانه بود.
این تصویر سازی ها در ابتدا بر دیواره های غار ها و پیکره سنگ های سخت بود، اما به تدریج با پیشرفت بشر، این تصاویر بر روی سفال ها و ظروف مختلف نیز جای گرفتند.
به گواه تاریخ نگاران و باستان شناسان، نقطه آغاز پیدایش انیمیشن نیز از همین جا بود. در دوران باستان، هنرمندان با ترسیم نقاشی هایی بر روی ظروف، حالت های مختلفی مانند جهش و دویدن را تصویرسازی میکردند.
اولین تلاشها برای ثبت حرکت در شکلها مربوط به نقاشی های غارهای پارینه سنگی می باشد، جایی که تصویر حیوانات به صورت متعدد، روی هم قرار گرفتهاند. در شهر سوخته ایران کوزه ای سفالی پیدا شد که قدمت آن 5000 سال تخمین زده می شود. بر روی این کوزه سفالی، بزهایی در حال جهش نمایان گشته اند.
با این حال، پیشرفت چشمگیر انیمیشن سازی و معرفی آن به عنوان یک صنعت، از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در این بازه ی زمانی، توجه افکار عمومی بیش از پیش به هنر انیمیشن سازی متمایل شد.
اولین انیمیشن های سینمایی
دهه های آخر قرن نوزدهم تا سال های نخست قرن بیستم، زمان ظهور اولین انیمیشن های سینمایی بود. چارلز امیل رینورد اولین انیمیشن خود را در سال 1888 به ثبت رساند و سپس به توسعه آن اهتمام ورزید. در این سال بیش از پانصد هزار نفر در موزه گروین پاریس از انیمیشن ابتدایی وی دیدن کردند.
فیلم تصویر استاندارد
فیلم لومیر(1895) نقطه آغاز ساخت انیمیشن با تصاویر استاندارد و با اقتباس از فیلم بود. عناصر رنگ آمیزی شده و همینطور رنگ بندی استاندارد از ویژگی های بارز لومیر می باشد.
صحنه ورود قطار به ایستگاه در فیلم لومیر
فیلم انیمیشن چاپی
در سال 1897 تولید کنندگان اسباب بازی شروع به عرضه نمونه ای خاص به نام سینماتوگراف نمودند. سینما توگراف ها اسباب بازی هایی بودند که با جایگذاری یک حلقه نقاشی درون آن و استفاده از یک قرقره، باعث ایجاد نمونه ای از انیمیشن درون اسباب بازی می شدند.
سینما توگراف، ساخت برادارن لومیر
جی استوارت، آغازگر استفاده از انیمیشن در فیلم
جی استوارت بلکتون فیلمساز بریتانیایی-آمریکایی، یکی از بنیانگذاران استودیو ویتاگراف و یکی از اولین کسانی بود که از انیمیشن در فیلم هایش استفاده کرد. نقاشی طلسم شده (1900) او را می توان به عنوان اولین فیلم نمایشی ثبت شده بر روی فیلم تصویری استاندارد که شامل عناصر متحرک بود در نظر گرفت، اگرچه این فقط به چند فریم از تغییرات در نقاشی ها مربوط می شود.
فیلم «فازهای طنز چهرههای خندهدار» محصول ۱۹۰۶ بلکتون اغلب بهعنوان قدیمیترین انیمیشن شناخته شده با دست در فیلمهای استاندارد در نظر گرفته میشود. این شامل یک دنباله ساخته شده با نقاشی های تخته سیاه است که بین فریم ها تغییر می کند تا دو چهره در حال تغییر حالت ها و مقداری دود سیگار بلند را نشان دهد، و همچنین دو سکانس که دارای انیمیشن برش با ظاهری مشابه برای حرکت روان تر است.
در ادامه با مقاله تاریخچه انیمیشن سازی در جهان با ما همراه باشید.
روش استاپ موشن، معجزه الکساندر شیرایف
الکساندر شیریایف رقصنده باله روسی بود که در تئاتر مارینسکی خدمت می کرد که به اختراع مستقل انیمیشن استاپ موشن نسبت داده می شود. از سال 1906 تا 1909، اولین فیلم های انیمیشن شناخته شده ساخته شده در روسیه را با استفاده از انیمیشن عروسکی، انیمیشن ترسیمی و تکنیک های ترکیبی ساخت.
امیل کوهل
در سال 1907، امیل کوهل، هنرمند فرانسوی، حرفه فیلمسازی خود را با استفاده تخیلی از تکنیک های استاپ موشن آغاز کرد. امیل کوهل را سر آغاز استفاده از تکنیک های استاپ موشن دانسته اند.
دهه 1910، عصر استودیو های حرفه ای
در طول دهه 1910 میلادی، هنرمندان انفرادی به تردیج کمرنگ تر و جای خود را به استودیو های بزرگ و مجهز دادند.
وینزور مک کی
وینزور مک کی با فیلم کوتاهی در سال 1911، جزئیات بسیار بیشتری را در انیمیشن خود ارائه داد. انیمیشن دیگر وی در سال 1914، توسعه شخصیت ها را در بر داشت.
شرکت فیلم کارتونی – باکستون و دایر
بین سالهای 1915 و 1916 دادلی باکستون و آنسون دایر مجموعهای از 26 کارتون موضوعی را در طول جنگ جهانی اول تولید کردند که عمدتاً از انیمیشنهای بریدهشده استفاده میکردند و به عنوان کتاب طراحی انیمیشن جان براون منتشر شد.
استودیو باره
در سال 1913، رائول بار با ابداع و استفاده از تکنینک های جدید در تولید انیمیشن موت و جف به موفقیت دست یافت. همچنین به کار گرفتن چندین انیماتور حرفه ای نیز از دلایل موفقیت آن ها بود.
استودیو جان بری، انقلابی در انیمیشن
ثبت روش کاربردی cel دلیل اصلی موفقیت استودیو بری می باشد. این روش شامل متحرک سازی اجسام بر روی صفحات سلولوئید شفاف بود. کلنل هیزا لیار، اولین سریال انیمیشنی، توسط این استودیو ساخته شد.
دهه 1920 و ظهور والت دیزنی
تعدادی از رویدادهای کلیدی در دهه 1920 رخ داد، از جمله ساخت اولین انیمیشن ها با صدای همگام، و تأسیس استودیو والت دیزنی. این دهه همچنین شاهد اولین حضور میکی موس در کشتی بخار ویلی (1928) بود.
پوستر انیمیشن کشتی بخار ویلی
سمفونی های احمقانه دیزنی
در سال 1932 کمپانی والت دیزنی با با شرکت تکنوکالر همکاری کرد تا اولین انیمیشن تمام رنگی Flowers and Trees را بسازد. این کارتون موفقیت آمیز برنده جایزه اسکار نیز شد. سمفونیهای احمقانه الهامبخش بسیاری از مجموعههای کارتونی بودند که از تکنولوژی تمام رنگی استفاده کردند.
سوپراستارهای کارتونی رنگارنگ جدید
پس از اینکه افزودن صدا و رنگ موفقیت بزرگی برای دیزنی به همراه داشت، استودیوهای دیگر نیز به دنبال آن بودند. در پایان این دهه، تقریباً تمام کارتونهای تئاتر به صورت تمام رنگی تولید شدند.
برادران وارنر کتابخانه موسیقی وسیعی داشت که میتوانست از طریق کارتونها بر اساس آهنگهای موجود محبوبیت پیدا کند. در حالی که دیزنی نیاز داشت برای هر کارتون موسیقی بسازد، نتها و آهنگهای موجود در برادران وارنر الهامبخش بسیاری از کارتونها بود.
دیزنی شخصیت های جدیدی را به دنیای میکی موس معرفی کرد که بسیار محبوب شدند، از جمله مینی ماوس (1928)، پلوتو (1930)، گوفی (1932)، و شخصیتی که به زودی به محبوبیت جدید عموم تبدیل شد: اردک دونالد (1934). دیزنی همچنین متوجه شد که موفقیت فیلم های انیمیشن به بیان داستان های هیجان انگیز بستگی دارد.
سفید برفی و دستیابی به موفقیت در ویژگی انیمیشن
حداقل هشت فیلم بلند انیمیشن قبل از سفید برفی و هفت کوتوله دیزنی اکران شدند، در حالی که حداقل دو پروژه بلند انیمیشن قبلی ناتمام ماندند.
وقتی مشخص شد که دیزنی در حال کار بر روی یک انیمیشن بلند است، منتقدان مرتباً از این پروژه با عنوان “حماقت دیزنی” یاد می کردند و باور نداشتند که مخاطبان می توانند رنگ های روشن و شوخی های مورد انتظار را برای مدت طولانی تحمل کنند. سفید برفی و هفت کوتوله اولین بار در 21 دسامبر 1937 به نمایش درآمد و به موفقیتی جهانی دست یافت. این فیلم سنت دیزنی را برای تطبیق افسانههای قدیمی و داستانهای دیگر ادامه داد، همانطور که در ادامه نیز دیزنی به همین روش را در پیش گرفت.
انیمیشن سفید برفی والت دیزنی، باعث ایجاد انقلاب بزرگی در صنعت انیمیشن سازی شد
رنسانس دیزنی
در دهه 1990، دیزنی فیلم های متعددی را منتشر کرد که هم از نظر انتقادی و هم از نظر تجاری موفق بودند و به اوج هایی بازگشتند که از دوران اوج خود از دهه 1930 تا 1960 دیده نشده بود. دوره 1989 تا 1999 اکنون به عنوان رنسانس دیزنی یا عصر طلایی دوم نامیده می شود و با اکران پری دریایی کوچک (1989) آغاز شد. موفقیت آنها باعث شد تا دیگر استودیوهای بزرگ فیلمسازی بخش های انیمیشن جدیدی انیمیشن هایی همانند را ایجاد کنند.
دلبر و هیولای دیزنی (1991) (اولین انیمیشن تاریخ که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد)، علاءالدین (1992) و شیر شاه (1994) پی در پی رکوردهای باکس آفیس را شکستند. پوکاهونتاس (1995) با نقدهای متفاوتی روبرو شد اما موفقیت مالی داشت و دو جایزه اسکار دریافت کرد. مولان (1998) و تارزان (1999) از شیر شاه به عنوان پردرآمدترین انیمیشن (به طور سنتی) در تمام دوران پیشی نگرفتند، اما هر دو موفق شدند و بیش از 300 میلیون دلار در سراسر جهان فروختند. گوژپشت نوتردام (1996) در آن زمان یک موفقیت مالی بود، اما حاوی مضامین بسیار تاریک و بزرگسالانه بود و از آن زمان به یکی از فیلم های کمتر شناخته شده دیزنی تبدیل شد.
پیشرفت در انیمیشن کامپیوتری و رسانه های جدید
در طول دهه 1990، انیمیشن های سه بعدی بیشتر و بیشتر به جریان اصلی تبدیل شدند، به ویژه در بازی های ویدیویی، و در نهایت در سال 1995 با فیلم موفق پیکسار، داستان اسباب بازی، موفقیت بزرگی به دست آورد.
انیمیشن سه بعدی کم و بیش واقع گرایانه برای جلوه های ویژه در برخی از تبلیغات و فیلم ها از دهه 1980 استفاده شده است، قبل از اینکه جلوه های موفقیت آمیز در ترمیناتور 2: روز قضاوت (1991) و پارک ژوراسیک (1993) دیده شود. از آن زمان به بعد تکنیک ها به مرحله ای رسیده اند که تفاوت بین CGI و فیلمبرداری واقعی به ندرت آشکار است. فیلمسازان می توانند هر دو نوع تصویر را به طور یکپارچه با فیلمبرداری مجازی ترکیب کنند. ماتریکس (1999) و دو دنباله آن معمولاً به عنوان فیلم های موفق در این زمینه در نظر گرفته می شوند.
سیستم ضبط حرکت انیمیشن
پس از موفقیت داستان اسباب بازی های پیکسار (1995) و شرک (2001) انیمیشن دریم ورکس، انیمیشن کامپیوتری به تکنیک غالب انیمیشن در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل شد. حتی انیمیشن هایی که سنتی به نظر می رسید، بیشتر و بیشتر به طور کامل با رایانه ساخته می شد، به عنوان مثال، تکنیک های سایه زنی سلولی برای تکرار ظاهر بسیار مورد استقبال انیمیشن های سنتی کمک می کرد.
دهه های اول قرن بیست و یکم نیز شاهد تبدیل شدن فیلم های سه بعدی به جریان اصلی سینماها بود. دیزنی با موفقیت نسخه سه بعدی شیر شاه را در سال 2011 منتشر کرد و به دنبال آن Beauty and the Beast در سال 2012 منتشر شد.
سخن پایانی
در مقاله حاضر با نگاهی گذرا به تاریخچه انیمیشن سازی در جهان پرداختیم. انسان ها همواره درصدد به تصویر کشیدن رویاها، داستان ها و افکار خود بوده اند. تاریخ پر فراز و نشیب انیمیشن سازی، ابتدا با تصویر سازی های متحرک آغاز و سپس با ابداع روش های مختلف بصری و حرکتی در طول زمان، به شکل امروز خود دست یافته است.