مهمانداری هواپیما در آلمان: شرح وظایف+ رشتههای مرتبط
از جمله رشتههای پرطرفدار در زمینه گردشگری مهمانداری هواپیما است. تحصیل در این رشته به دلیل اشتغال سریع، طول کوتاه دوره تا حداکثر دو سال و درآمد بالا، افراد زیادی را به سمت خود جذب میکند. تحصیل و اشتغال در این رشته یکی از روشهای ساده مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور است. موسسات و دانشگاههای بسیاری دورههای آموزشی مهمانداری را برگزار میکنند.
معرفی مهمانداری هواپیما در آلمان
رشته مهمانداری هواپیما شامل روشهای ارائه خدمات به مسافران در قبل از پرواز، هنگام پرواز و پس از پرواز است؛ یعنی تشریح و توضیح دستورالعملهای ایمنی مانند نحوه و زمان استفاده از کمربند ایمنی هواپیما و نحوه استفاده از ماسکهای اکسیژن و خروج از هواپیما در مواقع اضطراری به مسافران است. از دلایل اصلی پرطرفدار بودن این رشته میتوان به درآمد بالا و یادگیری مهارت در مدت زمان کوتاه اشاره کرد. اگرچه مزایای بسیاری وجود دارد که به برخی از آنها در زیر اشاره شده است.
چرا مهمانداری؟
- دوره تحصیل کوتاه مدت. طول مدت دوره معمولا بین چند ماه تا حداکثر دو سال است. نیازی نیست که در دورههای بلند مدت کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری شرکت کنید.
- شما میتوانید پس از اخذ مدرک دیپلم در دورههای آموزشی کوتاه مدت مهمانداری هواپیما شرکت کنید و مدرک کاردانی یا گواهینامه خود را اخذ کنید و سپس به عنوان یک مهماندار هواپیما مشغول به کار شوید.
- اگر قصد رفتن به دانشگاه را ندارید و نمیخواهید وقت و سرمایه خود را صرف اخذ مدارک تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی کنید، شرکت در دورههای آوسبیلدونگ مهمانداری هواپیما بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
- حرفه مهمانداری هواپیما یک حرفه پردرآمد است و میزان تقاضا برای استخدام مهمانداران هواپیما بسیار زیاد است.
- یکیدیگر از مزایای شغل مهمانداری هواپیما انعطافپذیر بودن تایم کاری آن است. معمولا مهمانداران هواپیما میتوانند ساعت و تعداد دفعات پرواز خود را تعیین کنند. برای مثال برخی از مهمانداران ترجیح میدهند در ساعات روز و برخی دیگر ترجیح میدهند در شب فعالیت کنند.
- مهمانداران هواپیما میتوانند بدون پرداخت بهای بلیط به اکثر نقاط جهان سفر کنند.
- همچنین میتوانند هر چند وقت یکبار بهصورت رایگان در هتلهای مجلل و باشکوه بهصورت رایگان اقامت داشته باشند؛ زیرا شرکت هواپیمایی تمام هزینههای مربوط به پرسنل و خدمه کابین را پرداخت میکند و این یکی از مزایای شغل مهمانداری هواپیما است.
- مهمانداری هواپیما شغلی جذاب و هیجانانگیز است، در طول سفرهای مختلف، با افراد جدید ملاقات میکنند و در سفرهای خارجی با فرهنگها و زبانهای مختلف آشنایی پیدا میکنند.
- حرفه مهمانداری هواپیما هر روز کاری متفاوت از روز دیگری است. ترکیب پرسنل و خدمه کابین همیشه تغییر میکند؛ حتی بعد از چندین سال کار به عنوان مهماندار یک شرکت هواپیمایی، ممکن است با افرادی کار کنید که قبلا هرگز آنها را ملاقات نکردهاید.
- مقصد همیشه تغییر میکند و هیچ روزی مثل روز گذشته نیست و این مسئله جذابیت شغل مهمانداری هواپیما را بیشتر میکند.
زبان تحصیلی رشته مهمانداری هواپیما
تسلط بر زبانهای مختلف لازمهی ورود به این شغل است. مهمانداران در آلمان علاوه بر تسلط بر زبان آلمانی و انگلیسی باید بر زبان فرانسوی، اسپانیایی و عربی نیز به طور کامل تسلط داشته باشند. زبان تحصیل در دورههای مهمانداری هواپیما درکشورهای مختلف متفاوت است. همیشه در اکثر کشورها برخی از کالجها و شرکتهای هواپیمایی، دورههای مهمانداری هواپیما را برای دانشجویان بینالمللی به زبان انگلیسی برگزار میکنند؛ اما در اکثر کالجها، آکادمیها و شرکتهای هواپیمایی زبان تحصیل در دورههای مهمانداری هواپیما، زبان رسمی آن کشور یعنی زبان آلمانی است.
گرایشهای رشته مهمانداری هواپیما
برخی از افراد در رشتههای دیگری مانند مدیریت گردشگری و مهمانداری، رشته ارتباطات و رشته مدیریت مهمانداری تحصیل میکنند و در این رشته ها مدرک کاردانی یا کارشناسی میگیرند. افرادی که در یکی از این رشتهها مدرک کاردانی یا کارشناسی بگیرند نیز میتوانند در شرکتهای هواپیمایی به عنوان مهماندار هواپیما استخدام شوند. در ادامه به بررسی برخی از این رشتهها میپردازیم:
- رشته مدیریت گردشگری و مهمانداری: این رشته به بررسی مؤلفههای صنعت گردشگری و مهمانداری میپردازد. این مولفهها عبارتند از: حمل و نقل، اسکان، غذا و نوشیدنی و جاذبهها. مباحث دیگر رشته مدیریت گردشگری و مهمانداری شامل تاریخ، تأثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برمحیطهای شهری، ایالتی و جهانی است.
- رشته ارتباطات (communication): رشته ارتباطات دانشجویان را با چگونگی تاثیر مثبت ارتباطات به تعاملات شخصی، روابط تجاری و انتشار گسترده اطلاعات از طریق رسانهها آشنا میکند. رشته ارتباطات مهارتهای تحلیلی و مهارت کاربردی را در درک، تفسیر، نوشتار و گفتار پرورش میدهد.
- مدیریت گردشگری: این رشته نظارت بر کلیه فعالیتهای مربوط به صنایع گردشگری و مهمانداری را بر عهده دارد. یک رشته چند وجهی است که افراد با علاقه و مستعد را برای موقعیتهای مدیریتی در صنایع مواد غذایی، اسکان، گردشگری و مهمانداری آماده میکند. این رشته به هر آنچه که مربوط به مباحث مهمانداری و گردشگری باشد، اشاره دارد.
- مدیریت هواپیمایی: به مطالعه خطوط هوایی، فرودگاهها و مشاغل مرتبط با صنعت هوافضا میپردازد. این رشته همچنین شامل نظارت بر عملیات انجام شده توسط کارکنان زمینی یک فرودگاه یا سازمان در بخش هواپیمایی است. دوره مدیریت هوانوردی دانشجو را برای کار در موقعیتهای مهم و سطح بالا مانند مسئول امنیت فرودگاه و برج کنترل حمل و نقل هوایی، آماده میکند. این دوره دانشجو را قادر میسازد تا علاوهبر مهارتهای رهبری و مدیریتی، مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشند.
وظایف یک مهماندار
برخلاف تصور عموم؛ مهمانداران هواپیما دارای وظایف و مسئولیتهای بسیار مهم و حساسی هستند. بسیاری از مردم تصور میکنند وظیفه مهمانداران هواپیما فقط سرو کردن نوشیدنی و وعدههای غذایی است، اما این فقط بخش کوچکی از کار مهمانداران هواپیما است. یک مهماندار هواپیما وظایف مهم دیگری هم دارد که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:
- وظیفه اصلی مهمانداران هواپیما حفظ ایمنی مسافران است و باید اطمینان حاصل کنند که همه از مقررات امنیتی پیروی میکنند. آنها سعی میکنند پرواز را برای مسافران راحتتر و لذتبخشتر کنند.
- مهمانداران هواپیما باید از مسافران هنگام سوار شدن به هواپیما استقبال کنند و در صورت لزوم آنها را به صندلیهای خود هدایت کنند. پیش از برخاستن هواپیما، مهمانداران با استفاده از نشان دادن ویدیو آموزشی یا با استفاده از حرکات دست خود، طرز استفاده از تجهیزات ایمنی را به کلیه مسافران آموزش میدهند.
- یکی از مهم ترین مسئولیتهای یک مهماندار هواپیما، کمک به مسافران در مواقع اضطراری است؛ تخلیه سریع هواپیما، خاموش کردن آتش و ارائه کمکهای اولیه تنها برخی از وظایف مهمانداران هواپیما در مواقع اضطراری است.
- یکیدیگر از وظایف مهمانداران هواپیما پاسخگویی به سوالات مسافران است.
- باید قبل از پرواز اطمینان حاصل کنند که تمامی مسافرین کمربندهای ایمنی خود را بستهاند و همچنین قبل از فرود هواپیما به مسافران یادآوری کنند که کمربندهای ایمنی خود را ببندند.
در زیر نمونههایی دیگر از وظایف متفرقه یک مهماندار هواپیما برای شما در لیست زیر آورده شده است:
- شرکت در جلسه توجیهی قبل از پرواز
- اطمینان حاصل کردن از وجود تجهیزات کافی و در دسترس بودن تجهیزات اضطراری
- تمیز کردن کابین
- خوشامدگویی و استقبال از مسافران
- آموزش طرز استفاده از تجهیزات ایمنی و اضطراری به مسافران
- اطمینان حاصل کردن از اینکه همه مسافران کمربند ایمنی را خود را بسته باشند
- اطمینان حاصل کردن از رعایت نکات ایمنی توسط مسافران
- سرو کردن نوشیدنی، وعدههای غذایی یا میان وعدههای غذایی
- پاسخگویی به نیازهای مسافران
- آرامش دادن به مسافران در صورت بروز حادثه
- انجام اقدامات کمکهای اولیه در صورت لزوم