دانستنی های آلمان

دوچرخه سواری در آلمان 🚴: اتوبان‌ها+ مزایا

 

دوچرخه از جمله وسایلی است که برای حمل و نقل و جابه جایی بین دو نقطه در آلمان استفاده می‌شود. دوچرخه سواری در آلمان علاوه بر اینکه یک سرگرمی خوب است، از نظر زیست محیطی نیز مفید می‌باشد و در کاهش آلاینده‌ها نقش اساسی دارد. همچنین در شهرهای کوچک آلمان که خطوط ریلی و دیگر وسایل نقلیه کمتر است گزینه‌ی مناسبی برای استفاده می‌باشد.

دوچرخه سواری یک فرهنگ سنتی در آلمان

در کشور آلمان دوچرخه سواری به عنوان یک فرهنگ سنتی نهادینه شده است. تقریبا تمام شهروندان آلمانی از کودکی با دوچرخه سواری آشنا هستند؛ شما کمتر آلمانی را می‌توانید بیابید که برای حمل و نقل از دوچرخه استفاده نکند. در حقیقت این وسیله نقلیه شخصی امنیت بالایی دارد و همچنین قوانین خوبی دارد. شما با استفاده از دوچرخه می‌توانید در مدیریت ترافیک مشارکت داشته باشید. در آلمان بیش از 70 میلیون دوچرخه وجود دارد که همگی با هم تفاوت دارند.

وجود باندها و بزرگراه‌های ویژه مخصوص دوچرخه سواران در این کشور از دیگر ویژگی‌های متمایز فرهنگ دوچرخه سواری در آلمان است. اختصاص مسیرهای ویژه به دوچرخه سواران در خیابان‌های اصلی و فرعی، کوچه‌ها و سایر معابر باعث ایجاد امنیت برای دوچرخه سواران و رانندگان شده است. نهادینه شدن این فرهنگ در آلمان باعث شده است که اکثر دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشگاه برای رسیدن به مقصد از دوچرخه استفاده کنند. قابل ذکر است که استفاده از دوچرخه برای دانشجویان به صرفه جویی در هزینه‌های آن‌ها کمک می‌کند. هرچند دانشجویان می‌توانند شهرهای ارزان قیمت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند اما استفاده از این وسیله نقلیه شخصی نیز در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

دوچرخه سواری فقط مخصوص جوانان نیست و سالمندان هم با شروع فصل بهار دوچرخه سواری را شروع می‌کنند. برای بسیاری از آلمانی‌ها زمستان و یا تابستان فرقی ندارد و در تمام فصل‌ها از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می‌کنند. تحرک بدنی در هوای آزاد به سلامت انسان کمک می‌کند.

مزایای دوچرخه سواری

دوچرخه سواری فقط مختص شهرهای کوچک نیست؛ در شهرهای بزرگ نیز شما با استفاده از دوچرخه می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر به مقصد برسید. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت خستگی می‌توانید دوچرخه خود را با مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی به همراه خود حمل کنید. دوچرخه‌های تاشو در قطارها و اتوبوس‌های بین شهری به چشم می‌خورد. همچنین برای مسیرهای طولانی که ممکن است بچه‌ها خسته شوند این امکان وجود دارد که دوچرخه آن‌ها به دوچرخه پدر و یا مادر مصل شود. برای کودکان نیز که هنوز توانایی دوچرخه سواری ندارند صندلی کودک روی دوچرخه نصب می‌شود.

اتوبان‌های دوچرخه سواری

اتوبان‌های دوچرخه در آلمان 10 شهر و 4 دانشگاه را به هم متصل می‌کند. ساخت این اتوبان‌ها نزدیک به 50000 وسیله نقلیه را در سطح شهر کاهش داده است. همچنین مردم را به استفاده از دوچرخه تشویق می‌کند و به پاکسازی هوای آلمان کمک می‌کند. به طور کلی ساخت این اتوبان‌ها هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر زیست محیطی به کاهش ترافیک کمک می‌کند؛ علاوه بر این، کشورهای دیگر را نیز به احداث چنین اتوبان‌هایی ترغیب می‌کند. در ایالت نوردراین _ استفالن حدود 5 کیلومتر از این اتوبان 100 کیلومتری ساخته شده است که شهرهای زیر را به هم وصل می‌کند:

  • دویسبورگ
  • مولهایم
  • اسن
  • گلزنکیرشن
  • بوخوم
  • دورتموند
  • یونا
  • کامن
  • برگ کامن
  • هام

ویژگی‌های اتوبان دوچرخه سواری

  •  اتوبان‌ها در کنار مسیر خیابان اصلی با یک خط سفید مشخص شده اند و از محل عبور ماشین‌ها جدا می‌باشند.
  • اتوبان مخصوص دوچرخه سواران 4 متر پهنا دارد.
  • این مسیرها ویژه دوچرخه می‌باشد و هیچ وسیله نقلیه دیگری حق تردد در آن را ندارد.
  • راننده دوچرخه باید از قوانین این اتوبان‌ها پیروی کند.
  • تمام علائم راهنمایی رانندگی مانند چراغ قرمز در آن تعبیه شده است.
  • در فصل زمستان مانند دیگر مسیرها برف روبی می‌شود و مسیر را برای تردد باز می‌کنند.
  • در این مسیرها حتی تونل‌هایی وجود دارد که در شب کاملا روشن هستند.

انواع دوچرخه‌ها

آن دسته از دوچرخه‌هایی که دو صندلی نشیمن گاه دارد، به آن “تاندوم” (Tandem) گفته می‌شود و دونفری قابل استفاده است.

دوچرخه‌های برقی (E-Bikes)این فعالیت را آسان‌تر می‌کنند، در گذشته این نوع دوچرخه مخصوص سالمندان بود اما هم اکنون افراد زیادب از آن استفاده می‌کنند. قیمت آن به حدود 2500 یورو می‌رسد.

سنگین‌ترین دوچرخه قابل حرکت در آلمان توسط “فرانک دوزه” ساخته شده است که در سال ۲۰۱۶ رکورد جهان در جابجایی “سنگین‌ترین دوچرخه قابل حرکت” را نصیب خود ساخت. او موفق شد این دوچرخه را بیش از “یکصد متر” حرکت دهد.

با پیشرفت تکنولوژی اتصال تلفن همراه به دوچرخه‌ها امکان پذیر شد، در کنار قطعه مخصوص نصب تلفن همراه بر روی دوچرخه، کیلومترسنج دیجیتال، شمارش تعداد رکاب‌های زده شده، رهیاب راه‌های مخصوص دوچرخه وجو دارد. همچنین قفل دوچرخه نیز با “اپ” مخصوص باز و بسته می‌شود.

دوچرخه‌های چوبی از چوب “بامبوس” ساخته شده و حاصل کار یک پروژه توسعه اجتماعی بین آلمان و کشور آفریقایی غنا است.

قوانین استفاده از دوچرخه

  • هر دو چرخ باید دارای ترمز باشد.
  • دوچرخه باید دارای لامپ جلو و عقب برای استفاده در شب باشد.
  • سعی کنید در قسمت‌های مختلف دوچرخه شب نما نصب کنید.
  • کودک را باید با صندلی مخصوص او سوار دوچرخه نمود.
لطفا امتیاز بدید
موسسه گاما شیراز

کشفی

کارشناس سئو، نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *