کمک آموزشی زبان انگلیسی

کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک: مزایای همراهی والدین با کودک در کلاس زبان

 

از دیدگاه روانشناختی، کارگاههایی که طی آن والد و فرزند به طور همزمان مشارکت دارند، تاثیر به سزایی بر یادگیری فرزند دارد. ایجاد حس آرامش و حمایت برای فرزند میتواند تاثیر مستقیم بر آموزش بگذارد. دولتمردانِ سراسر جهان نیز انواع مختلفی از کارگاه، جهت آموزش زبان انگلیسی برای کودکان دایر شده کرده اند. با وجود اینکه همچنان کلاس مخصوص خردسالان برگزار میشود، برخی والدین فقط مشارکت کودکان در دوره مادرو کودک را مطلوب میدانند.

جنبه روانشناختی کودکان، فقط یک سوی برنامه ی زبانِ مادر و کودک است. چنین دوره ای فواید حائز اهمیتی برای مادران نیز به ارمغان می آورد. میان جوامع، ژاپن بیش از بقیه روی تشکیلشان اصرار میورزد.  مردم ژاپن یادگیری زبان انگلیسی در قالب زبان دوم را با کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک تلفیق کرده اند تا نتایج آموزشی بهتر دست پیدا کنند. ESL Baby and Mom Class نامی آشنا برای ژاپنیها است. حتی برخی موسسات آموزش زبان خارجه ژاپن هم با اولویت دادن به یادگیری کودکان ، چنین کلاسهایی را داخلِ برنامه کاری خود گنجانده اند و به کانونِ پرورشی کودکان محدودش نکرده اند.

با راه اندازی یک سیستم آموزشی توسطِ جوامع توسعه یافته ، سایر ملل نیز به الگوبرداری میپردازند ، تا نتیجه مشابه دریافت کنند. حالا سوال اینجاست، اهمیت تشکیل کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک درچیست؟ آیا کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک در ایران راه اندازی شده ؟ نقش سیستم آموزشی کشوربرای خلق دوره زبان مادر و کودک چیست؟

مقاله مرتبط: آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه 

اهمیت تشکیل کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک

طبق تحقیقات انجام شده توسط جوامع دیگر، بنا به دلایل زیر نظام آموزشی ملزم به ایجاد کلاسِ زبان مادر و کودک میباشد.

  • نگرانی والدین به وقتِ نگهداریِ فرزند:

چون هم فرزند و هم مادر در کلاس حضور دارند ، بنابراین طی ساعات کلاسِ آموزشی زبان انگلیسی ، نگرانی والدین برای نگهداریِ فرزند مرتفع میشود.  مادران با خیالی آسوده کلاس را گذرانده و راندمان آموزش را بالا میبرند.

  • تسریع آموزش بین اعضای خانواده :

همزمانی آموزش مادر و کودک باعث افزایش قدرت یادگیری زبان انگلیسی بین اعضای خانواده میگردد. استفاده عبارات پرکاربرد زبان خارجی برای مکالماتِ خانوادگی نقش مهمی جهتِ پیشرفت یادگیری دارد.

  • نقش مربی گری و الگوگیری:

الگوگیری فرزندان از مادران و بالعکس، سرعت یادگیریِ هر دو را افزایش میدهد. پس نقش مربی گری تا حدود زیادی به مادر منتقل شده و بر فرزند تاثیر میگذارد.

آیا کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک در ایران راه اندازی شده ؟

از یک سو ، آموزش حرفه ای زبان انگلیسی، کارکردی متفاوت با کارگاه مادرو کودک دارد. همانطور که میدانید در ایران برنامه بیشترِ “سرای محله” ها و یا “خانه بازی” ها برگزاری چنین کلاسهایی است. اما چون شیوه آموزشی کوکان و بزرگسالان متفاوت است، مادران نمیتوانند امتحانات مهمی مثل IELTS، TOEFL و … را با شرکت در این دوره بگذرانند. پس ایجاد جلساتِ مادر و کودک، بیشتر روی رشد مهارت کودک تاثیرگذار است تا مادر.

از طرفی دیگرعنوانِ “کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک”، عنوانی تعجب آوربرای موسسات آموزش زبان است. بنابراین لازم است بهترین موسسه زبان در کلانشهری مثل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و یا … اقدام به برگزاری دوره ی مخصوص زبان انگلیسی مادر و کودک نماید وکم کم آن را به سایر شهرها توسعه دهند.

کارگاه مادر و کودک میتواند محدود به زبان انگلیسی نباشد. دوره زبان چینی ، زبان روسی، زبان ترکی استانبولی و … نیز بین خانواده ها طرفدارانی دارد. این آینده نگری،  راه رشد و توسعه چند زبانه شدنِ کودکان را باز میکند.

همچنین بخوانید: بهترین آموزشگاه های زبان کودکان

نقش سیستم آموزشی کشور جهت خلق دوره زبان مادر و کودک چیست؟

اولین مقام مورد سوال برای راه اندازی هر شیوه آموزشی جدید ، مدیرانِ سیستم اموزشی کشور هستند. سیستم آموزشی ابتدا کارایی و اثربخشی هر نوع شیوه تدریس را بررسی و اعلام میدارد. چنانچه ثمربخش بودن شیوه تدریس جدید تایید شد ، آن را طی بودجه ریزی دقیق، به کار میبندد.

جلسات مادر و کودک شامل تدریس زبان خارجی و یا سایر مهارتها ، باید پیش از بکارگیری توسط سیستم آموزشی ایران مورد بررسی قرار گیرد. سپس جذب و استخدام نیرو برای پایه گذاری هر کلاس انجام شود. هرچند فرآیند گفته شده ، زمانبر و هزینه بر است، اما میتواند تاثیر شگرفی بر تاثیرگذاری تدریس داشته باشد.

ویژگی کلاس زبان انگلیسی مادر و کودک

علاوه بر موارد گفته شده، لازم است کلاس مادر و کودک ویژگی های مختص به خود را داشته باشد. پوشش دادن این ویژگی ها بر کارایی و اثربخشی دوره تاثیر گذار است.

  • روش تدریسِ سرگرم کننده و بازی محور به کار گرفته شود. این موضوع از خستگی شرکت کنندگان میکاهد.
  • محیط آمورشی از نظر دکوراسیون و رنگ بندی، شاد و فرح بخش باشد. جدابیت بصری نقش مهمی بر جذب بیشتر حضار کلاس دارد.
  • ابزارهای نوین یادگیری مثل موزیک ، فیلم و … در دسترس شرکت کننده ها قرار گیرد. تنوع روش تدریس، یکنواختی را کاهش داده و امکان مشارکت ثبت نام کنندگان را افزایش میدهد.
  • ابزارهای فوق، متناسب با گروه سنی کودکانِ حاضر در کلاس استفاده شود. به طور مثال کودکان زیر دو سال از نظر شنیداری قوی ترند و از این طریق آموزش راحت تری را تجربه میکنند. پس برایشان موسیقی پخش شود.
  • مدت حضور در کلاس، مطابق با استانداردهای حضور کودکانِ هر کلاس، باشد. بی طاقتی کودکان راندمان یادگیری مادران را کاهش میدهد و موجب بی نظمی میشود.

نتیجه گیری

در جوامع پیشرفته، اقدامات آموزشی سریعتر از ایران صورت میگیرد. ضرورت پایه گذاری دوره ی آموزشی گفته شده  در کشورمان بر کسی پوشیده نیست. بالابردن راندمان تدریس ، آینده پژوهیِ زبانهای خارجه و تمرکز بر مبحث آموزش مادر و کودک نقصانی است که مسئولین آموزشی باید به آن توجه داشته باشند.

نظر به اینکه هنوز عملیات بالا، برای کشورمان انجام نشده ، موسسه زبان گاما با سابقه تدریس زبانهای آلمانی، روسی ، ترکی استانبولی و … اقدامات آتیِ خود را برای شرکت همزمان مادر و کودک در کلاس برنامه ریزی میکند. برگزاری دوره زبان انگلیسی آنلاین از یک سو و برگزاری کلاس آفلاین از سوی دیگر ، اقداماتِ آغازینِ تشکیل کلاسی است که مادر و کودک بتوانند همزمان در دوره مشارکت یابند.

جهت اطلاع از برنامه کلاسیِ موسسه زبان انگلیسی گاما با مشاوران ما روی خط 02122222222 تماس بگیرید.

لطفا امتیاز بدید
موسسه گاما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *