کمک آموزشی زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست: چرا و چگونه؟ 🎧 ✅

چگونه با پادکست انگلیسی یاد بگیریم؟

پیش از این در مقاله دیگری ضمن معرفی تعدادی پادکست های انگلیسی درباره این صحبت کردیم که چرا گوش دادن به پادکست ها به خصوص برای تقویت مهارت لیسنینگ در انگلیسی مهم است. می توانید این مقاله را در لینک پایین مشاهده کنید: یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

معرفی پادکست برای تقویت زبان انگلیسی: چرا گوش دادن به پادکست مهم است؟

در مقاله پیش رو به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه می توان به شکل بهینه از پادکست ها به عنوان راهی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد. با ما همراه باشید.

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست: یادگیری فعال یا غیرفعال؟

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که هنگام یادگیری زبان انگلیسی با هر نوع شیوه ای که صرفا برای آموزش زبان طراحی نشده است (یعنی فیلم ها، کتاب ها، آهنگ ها، پادکست ها و …) دو یادگیری می تواند رخ بدهد: غیرفعال و فعال.

یادگیری غیرفعال (passive) زمانی است که شما صرفا با هدف یادگیری زبان به هیچ کدام از این منابع نزدیک نمی شوید. ممکن است که درگیر کردن خود (immersion) در زبان مورد نظر یکی از هدف های شما باشد ولی صرفا دلیل اولیه شما نیست. در این طور مواقع شما درگیر لذتی هستید که از این منابع دریافت می کنید و نه چیزهایی که از آن ها یاد می گیرید.

نکته اینجاست که ذهن به گونه ای عمل می کند که حتی وقتی شما به شکل آگاهانه به چنین منابعی نزدیک نمی شوید، باز هم به شکل ناخودآگاه چیزهایی یاد می گیرید: یک اصطلاح یا لغت جدید، تلفظ صحیح یک کلمه، شیوه استفاده صحیح از یک ساختار گرامری خاص و … .

بنابراین حتی اگر از روی سرگرمی شروع به گوش دادن به پادکست ها کنید و خیلی درگیر یادگیری فعال نباشید، باز هم دست خالی از این پروسه برنمی گردید. به ویژه برای مهارت لیسنینگ.

در عوض در یادگیری فعال (active) شما به شکل آگاهانه از این منابع نه فقط به عنوان راهی برای سرگرم شدن بلکه یادگیری و تحلیل زبان هم استفاده می کنید. این شیوه می تواند وقت گیر و خسته کننده باشد و همت زیادی بطلبد ولی در بلند مدت تاثیر ماندگار بیشتری بر یادگیری دارد تا شیوه غیرفعال. با به کارگیری این شیوه می توانید روی هر چهار مهارت زبان انگلیسی کار کنید.

podcasts

یادگیری غیرفعال انگلیسی با پادکست

یادگیری غیرفعال زحمت چندانی ندارد. فقط کافی است که یک پادکست متناسب با سطح زبان و علایق شخصی خود انتخاب کنید و هر جا که توانستید آن را پلی کنید. در مترو، در تاکسی، هنگام آشپزی، هنگام ورزش کردن و … . بدین طریق شما زبان انگلیسی را به پیش زمینه ی فعال زندگی خود تبدیل می کنید و اجازه می دهید که ذهنتان به آن خو بگیرد. البته این یادگیری غیرفعال به این معنا نیست که همیشه باید چندان فعال نباشید. خوب است که از هر چندگاهی کلمه های جدید را چک و ساختارهای جدید را در ذهنتان مرور کنید یا جمله های مورد علاقه تان را بلند به زبان بیاورید. با این وجود چون هدف اصلی شما مطالعه یکپارچه نیست، با به کارگیری این روش زیاد به خودتان سخت نمی گیرید.

زمانی که این شیوه را در پیش می گیرید، پیرو قانون “هر چه بیشتر بهتر” باشید. یعنی تا جایی که می توانید و در هر فرصتی که دارید یک پادکست برای خودتان پلی کنید تا پروسه یادگیری شما قطع نشود.

از همه مهم تر، هر روز انجامش بدهید. اگر چند روز مدام درگیر باشید و بعد چند هفته کاملا قید همه چیز را بزنید، زیاد نتیجه ای نمی گیرید.

یادگیری فعال انگلیسی با پادکست ها

چون یادگیری فعال زبان مطالعه ای هدفمند و وقت گیر است، خیلی از افراد به شدت از آن گریزان هستند. این شیوه به تعهد و نظم زیادی نیاز دارد ولی به نسبت به شیوه قبلی تاثیر خیلی بیشتری دارد.

حالا سوال اصلی اینجاست که یادگیری فعال به چه شکل انجام می شود؟

برای به کارگیری این شیوه می توانید پروسه زیر را در پیش بگیرید:

مرحله اول: یکبار کامل به پادکست مورد نظر گوش دهید و سعی کنید تا جایی که می توانید همه چیز را بفهمید.

مرحله دوم: اجرایی کردن قدم دوم نیازمند در اختیار داشتن متن پادکست است که به شما پیشنهاد می کنیم در صورت امکان برای این شیوه حتما پادکستی را انتخاب کنید که دسترسی به متن آن برای شما وجود داشته باشد. در این مرحله با پلی کردن دوباره پادکست متن را نیز می خوانید و از این طریق می توانید با کلمات و ساختارهای جدیدی که در مرحله اول نتوانسته بودید بفهمید آشنا شوید. می توانید دفترچه یادداشتی برای خودتان تهیه کنید و لیستی از واژگان و ساختارهای جدید را وارد آن کنید تا بعدا فرصت مرور کردن دوباره شان را داشته باشید. در این مرحله واقعا سیستمی تحلیلی را در پیش می گیرید که سعی دارید همه نکته های جدید را یاد بگیرید. همین موضوع می تواند باعث بی حوصلگی و تسلیم شدن خیلی از افراد شود.

مرحله سوم: تا به اینجای کار نه تنها دوبار به یکی از قسمت های پادکست موردنظرتان گوش داده اید، بلکه واژگان و اصطلاحات و ساختارهای گرامری را نیز برای خودتان تحلیل کرده اید. حالا یک کاغذ و خودکار بگذارید جلویتان و خلاصه ای از آنچه که از پادکست فهمیده اید را به شیوه خودتان بنویسید. از واژگان و لغت هایی که با آن ها احساس راحتی می کنید استفاده کنید.

مرحله چهارم: با استفاده از تکنیک سایه سعی کنید که همراه با گوینده پادکست مطالب را ادا کنید. برای درک بهتر شیوه اجرایی کردن این تکنیک می توانید مقاله “تکنیک shadowing : بهترین شیوه تقویت مهارت اسپیکینگ” را مطالعه کنید. اگر خلاصه بخواهیم بگوییم باید با فاصله چند ثانیه ای بعد از گوینده هر چه را که می شنوید تکرار کنید.

podcasts1

مزیت های استفاده از شیوه فعال یادگیری زبان با پادکست

طی مراحلی که در بالا به آن ها اشاره کردیم شما فرصت پیدا کردید تا:

  • روی مهارت لیسنینگ کار کنید.
  • همراه با خواندن و درک مطلب، دانش واژگان و گرامر خود را گسترده کنید.
  • با نوشتن خلاصه پادکست مهارت های درک مطلب و نوشتن خود را تمری کنید.
  • با استفاده از یکی از بهترین شیوه های تقویت مهارت اسپیکینگ روی مکالمه زبان انگلیسی خود کار کنید.

تکلیف کار کجاست؟ شیوه فعال را در پیش بگیریم یا غیرفعال؟

شنیده اید که می گویند: “نه به این شوری شور نه به آن بی نمکی”؟ این گفته برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق پادکست ها هم صادق است. بهترین شیوه ممکن ترکیبی از هر دو می باشد. هنگام یادگیری یک زبان جدید immersion یا غوطه ور کردن خود در آن زبان بسیار حائز اهمیت است، حتی اگر این غوطه وری با هدف مستقیم یادگیری نباشد. بهترین راه برای انجام این کار یادگیری غیرفعال و مداوم برای سرگرمی است.

با این وجود بهتر است که در کنار آن پادکستی را که به حدی به آن علاقه مند هستید که می دانید قرار نیست خیلی زود حالتان را به هم بزند انتخاب کنید و شیوه فعال یادگیری زبان انگلیسی با پادکست را همزمان با آن در پیش بگیرید.

مقاله های مرتبط:

یادگیری زبان انگلیسی با تماشای فیلم

تمرین مهارت اسپیکینگ در خانه و تنها

 

لطفا امتیاز بدید
موسسه گاما

مژده آتش آب پرور

دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی و علاقه مند به هر چیزی که مرتبط با دنیای زبان انگلیسی باشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *